پیراهن برگ بر درختان

چون جامه ی عید نیک بختان

..............................................................

یک عالمه حوا

http://www.ketabmah.ir/ViewPdf.aspx?paperid=23442

 

...................................................................................................................

آخرین کتاب بهروز قزلباش رونمایی شد

http://www.artna.org/fa/home/1383

«چگونه تیتر بنویسیم» نخستین مجلد از سری کتاب‌های روزنامه نگاری آسان و از تالیفات بهروز قزلباش است که توسط انتشارات لوح زرین منتشر شده است. در مراسم رونمایی این کتاب، دکتر لبخند نعمتیان مدیر رادیو فرانسه، دکتر محمد اخگری مدیر کل رادیوهای اروپا و آمریکا و نویسنده کتاب سخنان کوتاهی ایراد کردند. در پایان مراسم نسخه‌هایی از کتاب فوق و منظومه «کلاغ‌های کاغذی» اثر بهروز قزلباش به شرکت کنندگان اهدا گردید.

*کتاب موید تجربیات رسانه‌ای ماست
دکتر لبخند نعمتیان در رونمایی کتاب «چگونه تیتر بنویسیم؟» گفت:«بخش اول کتاب بسیار مفصل و بصورت آکادمیک گرامر را توضیح داده و قسمت دوم کتاب به تحلیل کلامی تیتر پرداخته است، تجربه ما می گوید: هر جایی‌که رسانه‌ها مطابق محتوای کتاب عمل کرده اند، نتیجه گرفته‌اند»
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «این کتاب که اثری کاملا آکادمیک است و از نظریه های ارتباطی و تئوریک در آن استفاده شده است، حتما مورد استقبال دانشجویان خواهد بود و کتابی است که در دانشگاهها می توان آن را تدریس کرد.»
مدیر رادیو فرانسه برون مرزی در ادامه اظهار داشت: «جنبه‌های روایی و سینمایی تیتر نیز بسیار حائز اهمیت است و در این کتاب به خوبی توضیح داده شده است. جنبه های مختلف تیتر مثل تیتر عامل و عمل داستانی در تیتر کاربرد گولزنک ها و بخش های دیگر کتاب، برای همکاران مطبوعاتی و سایبری قابل استفاده و مفید است.»

* تیتر در جذب مخاطب مهمترین نقش را دارد
دکتر محمد اخگری مدیر کل رادیوهای اروپا و آمریکا در رونمایی کتاب دومین فرد سخنرانی بود که پس از تبریک میلاد امام حسن عگسری (ع) درباره کتاب گفت:« برای اولین بار در آموزش برون مرزی این کتاب نغز را رونمایی می کنیم و امیدواریم دو کتاب دیگر استاد قزلباش که یکی از آنها با عنوان «نرم خبر» و دیگری کتاب کار «خبر، برای رادیو» است، بزودی به مرحله رونمایی برسد.»
اخگری در ادامه افزود:«ما امیدواریم بتوانیم در اداره آموزش برون مرزی کتابهایی را منتشر کنیم و در اختیار همکاران خود در معاونت برون مرزی قرار دهیم.»
رییس دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما در ادامه افزود:"یکی از دلائلی که خواستیم این کتاب رونمایی و استفاده شود، این است که تیتر در جذب مخاطب مهمترین نقش را دارد؛ یعنی اگر ما در سایت هایمان خوب تیتر بزنیم مهمترین کار را در جذب مخاطب کرده‌ایم.
"
دکتر اخگری با تاکید بر این که «کتاب چگونه تیتر بنویسیم» کتابی کاملا تالیفی است و ارجاعات کتاب برای مطالعه بیشتر در پایان آن آمده است، گفت: «چون آقای قزلباش شاعر هستند و در حوزه ادبیات بسیار کارکرده‌اند، تالیف کرده‌اند و بسیاری از عبارتها را خودشان تولید کرده‌اند، این حاصل تجربیاتی است که ایشان در فعالیت طولانی خود در رسانه‌های مختلف از مجلات، روزنامه‌ها و رادیودها داشته‌اند.»
وی افزود:«می‌دانیم که ساختار تیتر، کلمه و واژه در زبانهای مختلف به خاطر قواعد نحوی مختلف آنها، متفاوت است. این کتاب فرمول بسیار خوبی برای استفاده همکاران رسانه‌ای است و اگر دوستان مطابق این نحو از تیترنویسی در رادیوها عمل کنند و یک دستورالعمل با رویکرد به این کتاب در زبان های مورد نیاز اداره کل به دست آورند، بسیار مفید خواهد بود.»

* نویسنده، دیر رسیده است
بهروز قزلباش مولف کتاب در ادامه جلسه گفت:«خانم دکتر نعمتیان لطف کرده و با دقت نظر خوبی
به این کتاب
نگاه کردند، این کتاب آنقدرها هم ارزشمند نیست، جزوه‌ای است که اگر وقت داشتید نگاهی به آن بیندازید، شاید اندکی مفید باشد.»
قزلباش در ادامه افزود:« نویسنده دیر رسیده است، و این کتاب شامل نکاتی است که مخاطب اهل آن را می‌داند و می شناسد.»
وی در ادامه افزود:«این کتاب یک موجود مستقل است و نمی‌شود آن را به نویسنده سنجاقش کرد. خودش حرف خودش را می‌زند، من هم مثل یک آدم ثالث راجع به کتاب حرف می‌زنم. حرفی‌که من از این کتاب می‌فهمم این است که متاسفانه یک متن برآمده‌از فضای لیبرالیسم است که از یک استالینیزم مزمن رنج می برد، انسانی که در این کتاب با آن مواجه هستیم، انسان پاسکال است.»
نویسنده در ادامه با این توضیح که انسان پاسکال انسانی است که امکان بودگی را برای وجود ممتنع می‌داند و می‌خواهد آن را اثبات کند، و بعد بپذیرد که هست، گفت: «برای همین انسان این کتاب درصدد آفریدن علت است. نویسنده این کتاب هم درصدد آفریدن ذهنیت برای مخاطب و در صدد مهندسی ذهن مخاطب و تعریف علت‌ها و ساختن واقعیت‌هاست. شما هم در تیتر نویسی، دنبال فراهم کردن علتید.»
وی تصریح کرد: «دو فرایند موازی در فعالیت رسانه‌ای شما رخ می‌دهد؛ یکی اینکه می‌خواهید واقعیت را بسازید چون رسانه‌اید، دوم اینکه علت‌های حادث شدن را توضیح بدهید و به عبارت بهتر برای امر حادث، علّت بیافرینید و این فضائیست که غائب آن، علت غائی است؛ و غیبت علت اوّل در آن فضا محسوس است. به همین علّت است که می گویم، انسان موجود در این کتاب، انسال پاسکال است.»
قزلباش افزود: «متاسفانه تکنیک‌های رسانه‌های ماخوذ از روزنامه‌نگاری آمریکایی است و این تکنیک‌‌ها بر فعالیت‌های رسانه‌ای ما سیطره دارد.»
وی با تایید این نکته که، این دانش هنوز هم در کشور ما بومی نیست، تاکید کرد: «شاید یکی از علت‌های عدم موفقیت‌های بزرگ در عرصه‌های رسانه چه در رادیو و تلوزیون و چه در مطبوعات این است که ما با این نوع از ارتباط اجتماعی بیگانه‌ایم.»
بهروز قزلباش با تاکید بر فقر موجود در مطالعات پایه رسانه‌ها در ایران تصریح کرد: «مطالعاتی که باید این دانش را تغذیه‌کنند؛ انجام نمی‌شود و این نوع دانش ترجمه‌ای و وارداتی‌است. جامعه شناس ما جامعه خودمان را مطالعه نمی‌کند، همین طور روانشناس ما روانشناسی اجتماعی – ایرانی را ارائه نمی‌دهد، که به منزله مطالعات پایه ارتباطات اجتماعی است.»